صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | آپلود فایل | چت | فتوشاپ آنلاین تبلیغات
عیب یابی سریع شبکه و مشکلات رایج آن
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 99
نویسنده پیام
admin
آفلاین



ارسال‌ها: 1193
عضویت: 28 /6 /1392
تشکر کرده: 34
تشکر شده: 18
عیب یابی سریع شبکه و مشکلات رایج آن

مشکلات رایج و راهکارهای عیب یابی سریع شبکه :

۱) آدرس های IP تکراری:

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که دو دستگاه قصد دارند بطور همزمان یک آدرس آی پی را، بکار گیرند و IP آنها یکسان است که در اینصورت با مشکل اتصال شبکه روبرو خواهند شد.

راه حل:

علت بوجود آمدن این مشکل، اختلال بوجود آمده در پیکربندی پیش فرض DHCP در روتر، است. DHCP تلاش می کند تا برای دستگاه شما یک آدرس در ابتدای اتصال به شبکه انتخاب نماید که ممکن است این آدرس قبلاً توسط دستگاه های دیگر استفاده شده باشد. در صورت معرفی یک سرور جدید به شبکۀ خود، پیشنهاد می شود DHCP را بررسی نمایید. برای این کار سرور DHCP را غیرفعال نموده و ارتباط دستگاه ها را با شبکه قطع نمایید. سپس DHCP را فعال کرده و ارتباط دستگاه ها را نیز برقرار کنید.

۲) در دسترس نبودن IP

اگر دستگاهی در شبکه فقط یک آدرس IP داشته باشد که با x.x.x.169 شروع شود، نشان دهندۀ در دسترس نبودن آدرس IP است و برای رفع این مشکل باید از دستور ipconfig، استفاده کرد.

راه حل:

برخی از کاربرانی که از اینترنت کابلی استفاده می کنند و روتر محلی ندارند، آدرس های IP را بصورت مستقیم و محدود، از ISP می گیرند. اگر شبکۀ شما با مشکل مواجه شد، ممکن است تعداد آدرس های IP مجاز، به اتمام رسیده باشد. برای رفع این مشکل باید یک روتر محلی خریداری نموده و یا از اینترنت موبایل، استفاده نمایید. در این حالت شما آدرس های IP زیادی در دسترس دارید که هیچگاه تمام نمی شوند و همۀ دستگاه های درون شبکۀ محلی، می توانند از آن استفاده نمایند.

۳) مشکلات DNS

گاهی ممکن است در صورت بروز مشکل در پیکربندی DNS، با خطاهای زیر روبرو شویم:

خطا در پیدا کردن مسیر شبکه

خطا در پیدا کردن آدرس IP

خطا در عدم وجود نام DNS

می توانید برای مشاهدۀ سریع تنظیمات DNS، از ابزار خط فرمان nslookup، استفاده نمایید.

راه حل:

برای حل این مشکل می توانید بدون توجه به سرور اختصاص داده شده به DHCP، ایستگاه های کاری و سایر دستگاه های شبکه را، برای استفاده از سرورهای DNS خود، پیکربندی نمایید. به منظور پیکربندی، باید تنظیمات internet protocol، را بررسی نموده و مطمئن شوید که سرور DNS، بدرستی پیکربندی شده باشد و بر روی گزینۀ abtain DNS server address automatically، تنظیم شده باشد. بعد از انجام این موارد، می توانید مشکلات شبکه را، رفع نمایید.

۴) یکی از ایستگاه های کاری، قابلیت اتصال به شبکه را ندارد:

در برخی موارد ممکن است با باز کردن مرورگر وب، با پیغام no internet، از یکی از دستگاه های کاری برخورد کنیم. در اینصورت با فرض سالم بودن دیگر مؤلفه های موجود در شبکه، بر روی عیب یابی شبکه و آن سخت افزار یا نرم افزاری که این پیغام را داده است، متمرکز می شویم.

راه حل:

برای عیب یابی این دسته مشکلات شبکه، باید مواردی را که سبب قطع ارتباط شبکه شده اند، بررسی نماییم. از جمله این موارد می توان به کابل، سیگنال ضعیف وای فای، خرابی کارت شبکه و یا درایورهای اشتباه نصب شده، اشاره نمود. هم چنین از پیکربندی درست آداپتور شبکۀ ایستگاه کاری مورد نظر با سرورهای IP، زیر شبکه و DNS، مطمئن شوید.

۵) شبکه محلی، نمی تواند به اینترنت متصل شود:

چنین مشکلی، می تواند بصورت مداوم و بسیار، تکرار شود. در این صورت در برخی موارد، سازمان ها به اجبار، از خدمات اینترنتی ISP دیگری استفاده می کنند.

راه حل:

برای این کار می توانید روتر و مودم خود را مجدداً به تنظیمات کارخانه برگردانده و پیکربندی نمایید. اگر مشکلات شبکه رفع نشد، می توانید عیب یابی شبکه را با شرکت ارائه دهندۀ خدمات اینترنت، در میان بگذارید. در صورتی که شبکۀ شما با مشکل مواجه شد، اگر مشکل بوجود آمده از یکی از موارد فوق الذکر بود، می توانید با مطالعۀ راه حل آن، مشکلات شبکه را رفع نمایید. اگر در این زمینه هیچ مهارتی ندارید، پیشنهاد می شود که عیب یابی شبکه را به متخصصین این حوضه، واگذار نمایید.

۶) عدم دسترسی به منابع شبکه (DOS Attack)

چنین مشکلی، اغلب بدلیل حملات هکری به شبکه ایجاد شده و دسترسی به منابع داخل شبکه را مختل می کند. علی الخصوص شبکه هایی که به اینترنت دسترسی داشته و مربوط به مراکز یا سازمان های بزرگ هستند.

راه حل:

برای جلوگیری از اینگونه مشکلات، می توان از سیستم های مدیریت یکپارچۀ تهدیدات (UTM) و همچنین سیستم های IPS و IDS بهره برد. این سیستم ها با بررسی تعداد درخواست های ارسال شده به سرور و منابع شبکه و همچنین استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی، تمامی IPهایی که درخواست نامحدود و مداوم را برای دسترسی به منابع صادر کرده باشند را در لیست سیاه قرار داده و پس از درخواست های مکرر اساساً درخواست آنها به سمت منابع هدایت نمی شود که بخواهد منابع را از دسترس خارج نماید. با اینحال روشهای مدرن تری برای حملات توزیع شده (DDOS) بوجود آمده است که آنها نیز از هوش مصنوعی بهره برده و در موارد می تواند موفق عمل نماید. در اینصورت نیاز به کمک گرفتن از کارشناسان خبره امنیت شبکه در رفع مشکلات شبکه وجود دارد.

نکات مهمی که کارشناسان امنیت برای محافظت از داده ها، باید به آن توجه کنند

از مهم ترین وظایف کارشناسان امنیتی و مدیران بانک های اطلاعاتی می توان به محافظت از انبارهای داده و بانک های اطلاعاتی، اشاره کرد. انبارهای داده بعنوان یک مخزن مرکزی برای داده ها بشمار می روند و در واقع نوعی پایگاه داده هستند. بانک های اطلاعاتی همواره در معرض تهدیدهای داخلی و خارجی توسط افراد سودجو و غیر مجاز، قرار دارند. حفاظت از بانک های اطلاعاتی در واقع مجموعه اقداماتی است که سازمان ها برای برای محافظت از داده های بانک های اطلاعاتی در برابر افراد سودجو، هکرها و دسترسی غیر مجاز، انجام می دهند. به منظور حفاظت از بانک های اطلاعاتی، نکات زیر باید در نظر گرفته شوند:

تامین امنیت بانک اطلاعاتی

محافظت از اطلاعات بانکی

حفاظت از داده های ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و رمزگذاری آنها

مراقبت از سامانه مدیریت بانک اطلاعات و برنامه های کاربردی متصل به آن

تهیه نسخه پشتیبانی از پایگاه داده ها و استفاده از نرم افزارهای مناسب سرور برای تهیه نسخۀ پشتیبان

از گذشته تا کنون همواره، آمار بسیار زیادی از نقص اطلاعات بانکی و هک شدن این اطلاعات توسط هکرها وجود داشته است. افشا شدن داده های بانکی توسط هکرها، به اعتبار شرکت ها، لطمۀ بسیار بزرگی وارد می کند. از اینرو، کشورها برای جلوگیری از هک شدن داده ها، قوانین محافظت سخت گیرانه ای وضع نموده اند که همۀ شرکت ها موظف به رعایت این قوانین بوده و در صورت رعایت نکردن این قوانین، باید جریمه های سنگینی پرداخت کنند. از جمله این اقدامات، تدوین استانداردهای امنیتی نظیر استاندارد OWASP در تهیۀ نرم افزار است که مهندسان شبکه باید برای جلوگیری از حملات هکرها، استانداردهای امنیتی لازم برای تمامی نرم افزارهای موجود در شبکه و بانک اطلاعاتی مربوط به آنها را بررسی نموده و تأیید نمایند. در غیر اینصورت هرگونه نقص در عدم وجود این استاندارد، می تواند راه را برای هکرها به داخل شبکه باز کرده و موجب ایجاد اختلال در شبکه گردد.


خدايا ، من در كلبه فقيرانه خود چيزی را دارم كه تو در عرش كبريايي خود نداري ،من چون تویی دارم و تو چون خود نداری

همیشه امیـــد داشته باش
پنجشنبه 22 تیر 1402 - 14:07
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :