صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | آپلود فایل | چت | فتوشاپ آنلاین تبلیغات
راهنمای حل مشکلات شبکه
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 1107
نویسنده پیام
admin
آفلاین



ارسال‌ها: 1193
عضویت: 28 /6 /1392
تشکر کرده: 34
تشکر شده: 18
راهنمای حل مشکلات شبکه

مشکل: شبکه کابلی و شبکه بی‌سیم کار نمی‌کنند!

راه‌حل: هر زمان که متوجه شدید شبکه کار نمی‌کند، به سراغ‌ کابل‌های اترنت بروید و اتصال آن‌ها را بررسی کنید. گاهی وقت‌ها حرکت‌دادن روتر یا نوت‌بوک یا ضربه پای شما به کیس باعث می‌شود که کابل اترنت از سوکت جدا شده و شبکه قطع شود. مثال دیگر خارج شدن سوکت کابل تلفن از روتر یا پریز تلفن است که باعث قطع شدن اینترنت می‌شود. اگر تمام کابل‌ها مشکلی نداشتند، به سراغ شکستگی یا پیچ‌خوردن یا زخمی‌شدن کابل‌ها بروید (شکل‌1). یکی دیگر از دلایل مهم قطعی شبکه‌ها، به آسیب‌دیدن کابل‌ها مربوط است. در مرحله بعدی، سعی کنید روتر یا مودم را از نو راه‌اندازی کنید یا چند دقیقه‌ای خاموش‌ و دوباره‌روشن کنید. مطمئن شوید اتصال‌هایی که برای شبکه ساخته‌اید روی ویندوز یا هر سیستم‌عامل دیگر هنوز برقرار هستند و کار می‌کنند و رمز عبورها و اطلاعات اتصال به اینترنت یا شبکه را اشتباه وارد ‌نکرده‌اید. تنظیمات شبکه را دوباره بررسی‌کنید. گاهی وقت‌ها نیز مشکل از سیستم‌عامل است و باید یک بار آن را از نو راه‌اندازی کنید. بررسی آدرس IPها و این‌که شبکه شما با DHCP آدرس‌دهی می‌شود یا تنظیم آن دستی است، می‌تواند گزینه دیگر احتمالی برای قطعی شبکه باشد. شکل 1- خمیدگی یا شکستن کابل شبکه می‌تواند به قطع شدن شبکه منجر شود.مشکل: در حالی که روتر از زمین و دیوار فاصله دارد و در وسط اتاق نصب شده است، در برخی از مناطق سیگنال‌های شبکه بی‌سیم بسیار قوی هستند و در برخی مناطق دیگر بسیار ضعیف ظاهر می‌شوند.

راه‌حل: سیگنال‌های یک روتر به شدت به عوامل محیطی وابسته هستند و از دستگاه‌ها یا شبکه‌های دیگر تأثیر می‌گیرند. برای نمونه، اگر شما روتر بی‌سیم خود را روی یک کانال شلوغ تنظیم کرده باشید، به یقین با افت سرعت و ضعیف‌بودن سیگنال‌ها در برخی مناطق روبه‌رو می‌شوید. در بخش «فناوری شبکه» شماره 127 ماهنامه‌شبکه آموزش دادیم که چگونه با استفاده از نرم‌افزار inSSIDer تشخیص دهیم که آیا لازم است کانال ارتباطی روتر را عوض کنیم یا خیر؟ این مقاله را مطالعه کنید و اگر نیاز بود، تنظیمات روتر را عوض کنید.

نزدیک‌بودن روتر به دستگاه تلفن بی‌سیم، مایکروفر، دستگاه‌های‌گیرنده امواج مانند تلویزیون و رادیو و دستگاه‌هایی که از بلوتوث استفاده می‌کنند نیز روی سیگنال‌ها تأثیرگذار است. جنس ساختمان نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. زیرا ممکن است در دیوار ساختمان از موادی استفاده شده باشد که مانع عبور سیگنال‌ها شود. نزدیکی به پنجره یا هر محیطی که محل عبور جریان‌های هوا است نیز روی کاهش قدرت سیگنال‌ها تأثیرگذار است. اگر از قدرت سیگنال‌های روتر خود راضی نیستید، به دنبال دلایل آن بگردید و سعی کنید با جابه‌جا کردن روتر یا دستگاه‌های دیگر علت آن را بیابید.

دستور ipconfig /release را برای مشاهده آدرس IP فعلی شبکه اجرا کنید. اگر نتیجه هیچ آدرس IP را نشان نداد، به معنی یافتن مشکل است و این‌که کامپیوتر نمی‌تواند از شبکه آدرس بگیرد. با دستور ipconfig /renew می‌توانید یک آدرس IP جدید از سرویس DHCP دریافت کرده یا آدرس IP دلخواه و جدید به صورت دستی وارد کنید. اگر مشکل از تداخل آدرس IP در شبکه باشد، با این دستورات باید برطرف شود (شکل 3).شکل 3- گاهی وقت‌ها می‌توان با دستورات خط فرمان بسیار ساده و سریع مشکلات شبکه را برطرف کرد.مشکل: تمام کامپیوترهای شبکه به طور ناگهانی با افت شدید سرعت شبکه مواجه شدند!

راه‌حل: چند احتمال برای این مشکل وجود دارد. در ابتدا به سراغ روتر بروید و دمای آن را بررسی کنید. داغ شدن روتر یا بالا رفتن دمای اتاق بر اثر گرما باعث می‌شود که سرعت ارتباطات شبکه افت کند. اگر توجه شدید که روتر بیش از حد داغ است یا دمای هوا گرم‌تر از دمای عادی است، برای چند دقیقه روتر را خاموش کنید و مکان آن را عوض کنید. همچنین سعی کنید، اطراف روتر دستگاه تولیدکننده گرما وجود نداشته باشد.

یک اشتباه کاربران این است که یک دستگاه NAS، یک دستگاه مودم و روتر را کنار یکدیگر روی یک میز قرار می‌دهند و در نتیجه گرمای تولید شده در این منطقه افزایش می‌یابد. احتمال دوم، تداخل امواج و پایین آمدن قدرت سیگنال‌های رادیویی در شبکه است. وجود یک پرینت سرور یا راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم جدید می‌تواند از جمله علل آن باشد.

نقاط‌دسترسی به طور پیش‌فرض دارای آدرس IP برابر 192.168.1.1 هستند. بنابراین امکان‌پذیر نیست که هم روتر و هم نقطه‌دسترسی از یک آدرس یکسان استفاده کنند و مشکل از کار افتادن شبکه به همین دلیل است. شما در ابتدا باید روتر را خاموش کنید و نقطه‌دسترسی را با یک کابل اترنت به کامپیوتر یا نوت‌بوک متصل کرده و آدرس IP آن را شبیه 192.168.1.x قرار دهید. X می‌تواند هر عددی به جز یک باشد. سپس روتر را روشن کرده و وارد شبکه کنید و نقطه‌دسترسی را از کامپیوتر جدا کرده و به محل اصلی خود ببرید و در شبکه کار بگذارید. دستگاه‌های دیگر شبکه مانند پرینت سرورها یا NASها نیز باید از این قانون پیروی کنند و همگی زیر مجموعه یک محدوده آدرس‌دهی باشند.به طور کلی، روترها را به سه روش می‌توان ریست کرد: ریست نرم‌افزاری، ریست کوتاه و ریست سخت. ریست نرم‌افزاری با استفاده از کلید Reset در پنل تحت وب روتر صورت می‌گیرد. در این نوع ریست تنظیمات روتر از بین نخواهند رفت و فقط کل روتر ریستارت می‌شود. اگر روتر مشکل جزئی داشته باشد، این نوع ریست پیشنهاد می‌شود. اگر به پنل تحت وب دسترسی ندارید یا نمی‌توانید ریست نرم‌افزاری انجام دهید، کلید Reset روی دستگاه را که به طور معمول قرمز رنگ است، سی ثانیه فشار دهید. در این نوع ریست نیز تنظیمات روتر از بین نمی‌رود. اما در ریست سخت که همیشه آخرین راه‌حل است، تنظیمات روتر به حالت پیش‌فرض یا به اصطلاح Factory Default برمی‌گردند و دوباره باید روتر را پیکربندی کرد. برای ریست سخت یک روتر، ابتدا به مدت سی‌ثانیه کلید Reset روی دستگاه را فشار دهید. بعد آداپتور روتر را از برق جدا کرده و سی‌ثانیه منتظر بمانید. دوباره کلید Reset روی دستگاه را فشار داده و روتر را به برق متصل کنید و سی ثانیه نگه دارید. پس از رها کردن کلید Reset دستگاه باید به‌طور‌کامل ریست شده باشد. این نوع ریست کردن روتر به ریست 30-30-30 نیز معروف است. برخی اوقات مشکلات یک روتر با چنین ریست‌هایی برطرف می‌شود.


خدايا ، من در كلبه فقيرانه خود چيزی را دارم كه تو در عرش كبريايي خود نداري ،من چون تویی دارم و تو چون خود نداری

همیشه امیـــد داشته باش
چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 22:20
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :